Som ny på jobbet, och dessutom junior, finns en hel del att tänka på och bevisa. Självklart tror ingen att du ska kunna prestera som en senior och jobba självständigt, men ditt team kommer att förvänta sig att du är på tå, visar engagemang, vågar ta dig an enklare uppgifter och har viljan att lära dig av dina misstag.
Här kommer 7 tips på hur du startar din nya karriär på bästa sätt:
1. Se till att synas. Jobba från kontoret så ofta som möjligt. Att jobba hemma kan vara bekvämt men det är inte bästa sättet att få folk att lägga märke till dig. Och kom ihåg att alltid ha kameran på under möten som hålls online.
2. Ta ansvar genom att se till att vara förberedd, göra uppgifter i tid och att hålla deadlines. Försäkra dig om att du förstår vad ditt team förväntar sig av dig och var proaktiv och be om stöd.
3. Planera för hur du ska genomföra och följa upp projekt tillsammans med din närmsta chef eller mentor och be om feedback – det är det enda sättet för dig att utvecklas.
4. Nätverka. Delta i olika aktiviteter på jobbet, följ med på AW:s och luncha med dina kollegor. Försök boka upp möten med alla i ditt team och ställ frågor om deras roll, arbete, utmaningar ni står inför och deras förväntningar på dig.
5. Bygg ditt eget varumärke. Marknadsför dig själv, din kompetens, din utveckling och det du bidrar med. Se till att alla i ditt team vet vad du jobbar med, vad du har lärt dig hittills, var ditt fokus ligger just nu osv.
6. Dela dina tankar och idéer. Ja du är junior, men det betyder inte att du ska hålla tyst. Du kan garanterat bidra med idéer, nya perspektiv och intressanta erfarenheter från tidigare roller eller utbildningar.
7. Var ödmjuk. Att jobba handlar om att bidra till teamet och de gemensamma målen. Ibland är jobbet kul och ibland är det bara något som behöver göras. Visa att du är prestigelös och villig att hjälpa till oavsett arbetsuppgifter. Och kom ihåg att värdet av att utföra en viss uppgift kanske inte är uppenbart för dig, men kan ha stor betydelse för andra.