7 anledningar till varför du ska anställa juniorer.

2022.10.20

Oavsett bransch är erfarenhet det mest efterfrågade i anställningssammanhang. Och ja, det är ofta lättare att ta in en erfaren kandidat och kräver mindre ansträngning än att anställa någon grön. Men att hitta kandidater med erfarenhet är svårt. Och ännu svårare är det att hitta kandidater med erfarenhet som också matchar alla andra krav så som god kommunikationsförmåga, kritiskt tänkande, motivation osv.

Att anställa juniorer gör det lättare att hitta människor med rätt personliga egenskaper, eftersom utbudet är mycket större. Dessutom kan juniorer tillföra mycket värde när de ges rätt möjlighet. Visst, det krävs mer tid och ett större engagemang att ta in juniorer initialt, men tar du väl hand om dem kan de på sikt bli den bästa investeringen du någonsin gjort. Här är varför.

1. Människor nya i en bransch och organisation kommer att tillföra nya idéer, perspektiv och kompetenser – sånt du behöver för att vara konkurrenskraftig.

2. Juniorer kommer att vara 110 % motiverade att lära sig allt det där nya, vilket i dessa snabbt föränderliga tider är det som verkligen betyder något.

3. Juniorer är ofta mer lojala och uppskattar den satsning du gör på dem att du var den som gav dem möjligheten till en ny karriär, vilket innebär att de är mer benägna att stanna längre och växa med dig.

4. Nybörjare är fria från dåliga vanor och lättare att forma. Med juniorer kommer därför chansen att införa nya och bättre arbetssätt. 

5. Juniorer kan avlasta mer seniora medarbetare i sina team som då får tid att fokusera på det dem ska. 

6. Juniorer är inte rädda för att ta risker och prova nya saker till skillnad från många seniorer som har ett rykte att tänka på och inte vågar misslyckas.

7. Och sist men inte minst – mentorskapet är nyttigt. Juniorer ställer mycket bra frågor. De diskussioner och problemlösningar som förekommer i ett mentorskap är ofta utvecklande även för mentorn och kan leda till innovation. 

Nu, känner du dig redo att ändra din rekryteringsstrategi?

Kontakt